Provtagning på Radiumhemmet

i Allmänt, Sjukhuset
Radiumhemmet, en byggnad som är till för cancersjuka. Igår fick jag gå dit för första gången. Jag går inte där eftersom jag har en blodsjukdom så jag går på hematologiavdelningen istället. Jag skulle gå dit för att ta prover. Förra gången jag var hos läkaren beordrade dem mig det eftersom jag inte ska sitta bland massor av folk i onödan på en vanlig provcentral. Därför fick jag gå dit och ta blodprover. Det kändes på något vis som att bara för att jag gick in där förstod alla att jag har cancer. (såklart förstår jag att så inte är fallet men det kändes som det när jag gick in där och satte mig vid provtagningen)
 
Det gick inte alls bra att ta prover igår. Mina kärl ville inte alls. De senaste gångerna har det gått rätt så bra, cirka två stick har det blivit de flesta gångerna. Men igår fick jag tre olika personer som fick prova, jag fick sitta med värmedynor och dem hämtade vatten åt mig som jag skulle dricka och jag vet inte vad. De provade i armvecket, mitt på armen och handen flera gånger. Tillslut fick dom ut blod från handen. Det gjorde ganska ont när hon satte in nålen den gången för hon gick in ovanför en knog? Det har jag aldrig varit med om och det var inte skönt! Det tog en halvtimme att få dessa prov! Varför ska man vara så svårstucken för?
 
Efter det var det läkarbesök. Vi pratade som vanligt om hur det går med behandlingarna, vad jag får för problem/biverkningar med mera. Jag har nu fått ännu ett nytt recept, ett till par illamåendetabletter som jag ska prova tillsammans med de andra. Jag mår ju så jäkla illa och spyr en massa första dagen så jag hoppas att dessa kommer hjälpa till lite mer! Hoppas Hoppas!
 
Efter att alla sjukhusbesök var avklarade for jag in till Sthlm City för julklappshandling. Jag gick där för mig själv och började i Gamla Stan och fortsatte mot Drottninggatan. Ibland kan det vara ganska skönt att handla ensam för då kan man ta den tid man vill och titta i de butiker man vill utan att någon går bredvid och suckar för att det är jobbigt, tråkigt eller inte vill gå in i just den butiken. Eller, tycker inte ni också det? Jag kanske är lite knäpp? Hur som helst var jag inte nöjd efter att ha gått i hela stan så jag åkte in till Täby c också.
 
Med hela bakluckan full med påsar och julklappar är jag nästan färdig med alla. Jag har ett par stycken kvar som jag måste kika på, men det är skönt att jag nästan är färdig! Fast det tog sin lilla tid, jag var hemma runt 5 tiden och vi åkte hemifrån kl 6.45 på morgonen. Jag var helt slut när jag kom hem och jag fick ta mig en liten powernap. Eller ja, lite och liten.. Den blev nästan 1,5 h.. Men det behövdes!
 
Idag funderar jag på att åka in en sväng till Täby igen och kolla efter de resterande julklapparna. Och ikväll ska jag träffa två vänner för en middag!!
 
Kram på er!
 
 

Kommentarer
Carina

Det var ju bra att en besvärlig början av dagen slutade med något bra.
Lycka till med dina julklappsinköp imorgon.

Kram
Carina



Skriv en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback