CHOP

i Behandling, Cancer
CHOP heter den cocktail av cytostatika som har bestämts åt mig. Det är den allra vanligaste behandlingen bland lymfomsjukdomar. Den består utav tre olika cytostatika och ett kortisonläkemedel. Jag kanske även kommer få ett läkemedel som heter Mabthera, men det var inte säkert.
 
C - Cyklofosfamid
H - Adriamycin
O - Oncovin
P - Prednisolon (kortison)
 
Cyklofosfamid är en cellmedicin som stör celldelningen, den hämmar nybildning av blodkroppar och kan därför ge ökad infektionskänslighet. Man kan bli illamående av denna typ och kan då även få medicin mot illamående.
 
Adriamycin även kallad Doxorubixin är ett läkemedel som hämmar tillväxten av cancerceller. Även den här stör nybildningen av blodkroppar och kan också ge symptom som illamående. Andra symptom är feber och hudrodnader. Detta läkemedel är röd i färgen och kan därför färga urinet rött. Det är även av denna som man tappar håret.
 
Oncovin även kallad Vinkristin är ett vävnadsretande läkemedel och även denna hämmar celldelningen. Några vanliga symptom är domningar i fingrar och tår, buksmärtor och förstoppning.
 
Prednisolon även kallad Deltison är ett konstgjort kortisonläkemedel av kroppens naturliga kortisol vilket är ett hormon som hjälper till att skydda mot inflammationer. Cytostatikakurer ger upphov till försämrat immunförsvar och därför behöver min kropp förstärkas med detta läkemedel.
 
Läkaren som berättade om min behandling nämnde andra saker som lät mycket värre, om vad som kunde hända med kroppen och vad för olika biverkningar man kunde få av gifterna. Jag vet att jag tyckte det lät fruktansvärt hemskt när jag väl satt där men nu kommer jag nästan knappt ihåg vad det var han sa.
Nervgas som man använde i kriget är iallafall orsaken till att man upptäckte cytostatika och cyklofosfamid innehåller detta "ämne" som jag förstod det.
 
 
  Den röda Adriamycin/Doxorubicin

Kommentarer
Carina

Jaa, vad ska man säga... Jag håller tummarna för att du klarar dig ifrån så många biverkningar som bara är möjligt.

Carina

Jaa, vad ska man säga.... Jag hoppas att du klarar dig från så många biverkningar som bara är möjligt.

Mia

Hoppas du kommer att tåla din behandling bra och att du slipper allt för jobbiga biverkningar.Håller tummarna. Kram.



Skriv en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback