Första Cellgifterna

i Behandling, Sjukhuset
När sjuksköterskan kom in med alla olika påsar med cellgifter blev jag lite orolig. "Ska allt det där in i min kropp?" tänkte jag. Visst skulle det det, men det gick tillslut väldigt bra iallafall!
 
Vi skulle vara på Karolinska 8.30 ungefär. Vi fick komma in på ett litet rum med två sängar och jag valde fönsterplatsen såklart. Först fick jag svälja tre pre-tabletter kallade dem det. Det var som ett förebyggande mot att jag kunde få allergiska reaktioner av det första droppet, Mabthera. Det droppet tog nästan fem timmar och varje kvart kom min sjuksköterska in och tog blodtryck och puls för att kontrollera hur min kropp tog det. Som tur var kände jag inte av några reaktioner varpå dem ökade droppet lite då och då. Efter massor med tidningsläsande började droppet till slut avta och då började dem förbereda inför cellgifterna.
 
Lite nervösa jag innan cellgifterna och alla påsar med cytostatika.
 
Jag började känna mig lite nervös och tittade storögdt på när hon fixade med alla påsar och sprutor. Först fick jag tre sprutor med Adriamycinet, det röda cellgiftet. Sjuksköterskan satte skyddande plast mellan min hud och venporten.
"Ifall detta kommer utanför kan du få brännskador på huden" Säger sjuksköterskan till mig.
Eh, jaha! Vad tryggt det känns att det nu ska in i min kropp istället..
 
När sprutorna var färdiga sattes resten in, och det var i droppform. Det tog inte mer än 1,5 timmar kanske, så det var lite skillnad mot det allra första droppet.
Allting gick jättebra och jag kände inte av några biverkningar just då!
 
Två av de hallonröda sprutorna och en pågående spruttagning.

Kommentarer


Skriv en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback