Samtal från Doktorn

i Allmänt, Behandling, Utseende
När doktorn (en riktigt docent är han) ringer helt plötsligt känner jag mig lite orolig. Han börjar med att fråga hur jag mår och jag svarar att allt är bra, väldigt bra faktiskt. Han hummar lite och säger att anledningen till att han ringer är för att han har fått mina provsvar från blodproverna jag tog tidigare idag (det gick förövrigt superbra för en gångs skull!!) och det såg inte så bra ut. Jag har nästan inga vita blodkroppar kvar alls, närmare bestämt 0,1%. Han fortsätter med att säga att det är extremt lågt och han vill att jag ska fara ner på apoteket med detsamma och hämta ut några sprutor som han skriver recept på. Sprutorna ska sätta fart på benmärgen så att den producerar vita blodkroppar. För att förtydliga så innebär detta att jag inte har kvar något immunförsvar alls nästan och är alltså väldigt väldigt infektionskänslig just nu. Om jag blir sjuk eller bara får en förkylning kan det leda till stora problem..
Typiskt också!
Jag hade ju precis innan bestämt med brorsan att vi skulle gå på bio ikväll. Jag får nu hoppa över det för att vara på den säkra sidan. Imorgon kommer jag att vara lite utsatt eftersom jag ska på musikal och den tänker jag inte missa för den har jag sett fram emot väldigt länge!
 
Nu ska jag tillbaka för att ta prover både på fredag och måndag för att se att det går åt rätt håll. Ifall det inte gör det kan det hända att min nästa behandling förskjuts.. Det hoppas jag inte för jag vill bara få allt gjort!
 
Dessutom så måste jag ha avlöst något magiskt ögonblick när jag skrev mitt förra inlägg om att håret ännu satt fast för nu har det minsann börjat falla av.. Jag behöver bara skaka lite på huvudet så får jag en hög framför mig.. och jag vågar nästan inte borsta eller duscha håret för att då lossnar det kan jag säga. Nu undrar jag bara hur lång tid det tar innan jag måste raka av mig allt så att det inte ser allt för konstigt ut?
 
Jag och mitt inte så fastsittande hår idag.

Kommentarer
Carina

Vad bra att de har sån koll på dig och hur du mår. Hoppas att det går bra med sprutorna, och att de vita blodkropparna sätter fart och produceras snabbt som ögat igen.

Svar: Hej Carina! Jag har sett att du har skrivit till mig några gånger och det blir jag jätteglad för. Bara små meningar och kommentarer värmer jättemycket och ger mig styrka bara av att veta att ni verkar bry er och följer mig i min väg.
Sprutorna gjorde susen och morgon är det dax för en ny behandling. /Jojjo
Jojjo

Lena Jansson

Jojjo, jag följer din blogg ska du veta! Kram från mig /Lena

Svar: Hej Lena! Vad kul att höra hoppas att du tycker det är intressant att veta hur det går med allt. Kram
Jojjo

Lizette

Hej tjejen! Tänker på dig varje dag! Vi jobbade bara ihop i ett halvår men om jag lärde känna dig rätt så kommer du att klara av det här. Du är en riktigt stark tjej! Många kramar!

Svar: Hej Lizette! Vad gullig du är det värmer att du säger så! Hoppas att allt är bra med dig, Kram
Jojjo

Sandra

http://lilltrasan.blogg.se

Är en gammal kollega till din syster som har följt bloggen och ville bara säga att du kommer vara lika söt med hår som utan. Skönheten försvinner inte med håret =)

Hoppas sprutorna gör susen så att din nästkommande behandling inte skjuts upp.
Kram

Svar: Hej! Tack så mycket vad snällt av dig att säga så! Det värmer mycket av dessa ord!! Kram
Jojjo

Nathalie Niden

http://twentyfourandcancer.blogspot.com

För mig tog det exakt två veckor efter första cellgifterna innan håret ramlade av men när det väl började tog det bara ett par dar innan jag kunde dra av det mesta. Jag gick till perukshoppen på gamla brogatan och dom hjälpte mig raka av håret och var verkligen jättetrevliga och tröstande när tårarna bara rann. Det tar ett tag att vänja sig vid att inte ha hår men jag försöker hela tiden tänka att det är ett ont måste för att bli av med cancer och ett litet pris att betala. Du kommer dessutom vara jättevacker utan också, även om det förmodligen inte är nån tröst just nu (tyckte iaf inte jag). Kämpa på! Massa styrkekramar /Nathalie ps sprutorna du börjar ta antar jag är zarsio, jag fick väldigt ont i konstiga delar av kroppen som kindbenen och nacken av dom men det avtar efter ett par dagar.

Svar: Hej Nathalie!Jo fy vad fort det gick, vi rakade av det i söndags och då hade jag nästan inget hår kvar och då har jag ändå försökt "spara" det genom att knappt duscha eller borsta håret och inte minst inte röra vid det. Så på ett sätt kändes det ganska bra att raka av det pga att det såg så himla fult ut att jag inte ville ha kvar det. Men det är klart att det känns väldigt konstigt men det är precis som du skriver - man får försöka tänka på varför det händer. Det är exakt dom sprutorna jag fick och jag fick jätteont i nedre delen av ryggen och i handlederna/händerna ungefär som att det gjorde ont i lederna men det gick över väldigt snabbt för mig också som tur var.

Tack så mycket för dina stöttande ord! Jag hoppas att du mår så gott du kan och att operationen har gått bra. Jag kan inte tänka mig hur jobbigt det måste vara men du kommer vara lika fin ändå såklart! Jag skickar många styrkekramar till dig också!! /Jojjo
Jojjo

Mimmi

Allting kommer ordna sig, du är så stark vännen!

Svar: Tack Mimmi, Vad roligt att du kikar in här! Hoppas du mår bra!!
Jojjo



Skriv en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback