Det är Cancer.. del 2

i Cancer
Denna dag, måndag den 10.e September är än så länge något av det jobbigaste jag har varit med om psykiskt.
Jag hade fått tid på Karolinska på hematologavdelningen (blod) för ett läkarbesök. Det kändes som att jag hade dragit med mig ett helt kompani när jag, mamma, pappa och Johanna satte oss ner i rummet.
 
Läkaren börjar prata om varför jag är där och det var för att jag har diagnostiserats med Högmalignt (aggressiv form) Lymfom cancer (en sorts blodcancer). Han berättar vad sjukdomen innebär och att just den här formen av lymfom är behandlingsbar vilket är bra. Han ställer massor med frågor och jag svarar. Han berättar sedan ännu mer om själva sjukdomen och hur man ska behandla detta.
Han säger att jag kommer börja få cytostatika (cellgifter) ganska snart och citat "då kommer du tappa håret".
 

Mitt huvud blir alldeles tomt och jag vet innerst inne att det här faktiskt är på riktigt. Detta är ingenting som jag kommer komma undan med. Jag känner hur mina ögon blir suddiga och sekunden efter det kan jag verkligen inte hålla mig och jag börjar gråta. Jag gråter inte bara för att jag kommer tappa håret och vara helt kal utan för att jag faktiskt inser att jag har CANCER! Jag har en dödlig sjukdom! Det är ingenting som man bara kan vifta bort och låtsas som om det inte finns där..
 
Läkaren säger att han förstår att jag blir ledsen men det viktigste är att jag blir frisk och därför tappar jag håret för en god sak Han börjar sedan nämna att han kommer sjukskriva mig redan från idag till... Januari. Vänta lite, stop! Ska jag sjukskrivas nu? Allt blir rörigt i mitt huvud och allt känns bara helt fel och tårarna börjar rinna igen. Jag kan inte hejda det. Såhär skulle det ju inte alls bli! Läkaren fortsätter iallafall och tillslut är läkarbesöket slut.
 
Hela den här dagen har det snurrat runt med miljoner tankar i mitt huvud. Så fort jag tänker på vad läkaren har sagt blir mina ögon tårfyllda och varje gång jag har berättat för någon, som mina syskon har jag inte kunnat hålla tårarna inne. Det har varit väldigt psykiskt påfrestande och alla i min familj var helt slut på kvällsvisten.
 
Dagens skörd av nyheter är: Jag har en aggresiv form av lymfom som är blodcancer men som är behandlingsbar. Jag är just nu under utredning och kommer få åka in på olika tester och prover med start redan imorgon, tisdag. Inom någon vecka kommer jag börja med cytostatikabehandlingen. Jag kommer få en tid för att prova ut en peruk som ska skräddarsys åt mig. Jag kommer antagligen bli steril av cellgifterna. Jag är sjukskriven till den 6e Januari.
 

Kommentarer


Skriv en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback